top of page
למה חשוב ללמוד האדר.png

על אודות

המיזם נולד בימים שלאחר פרוץ המלחמה מתוך הבנה שהצורך לעסוק באוריינות מדיה במסגרות חינוכיות וחברתיות הפך לדחוף. הצפה הולכת וגדלה של מידע, תמונות וסרטונים ברשתות החברתיות בימי שגרה וחירום לצד ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות בינה מלאכותית ותפקידן בעיצוב המידע הזמין לציבור. במציאות של מלחמה קשה ומתמשכת לרשתות החברתיות תפקיד מרכזי בעיצוב הידע והעמדות של הציבור, ביניהם גם של ילדים ונוער שצורכים את מרבית התוכן שלהם מרשתות חברתיות במגוון נושאים. ההתמודדות עם מציאות זו דורשת העמקה בתהליכי החינוך וההטמעה של מיומנויות חשיבה, קריאה ופענוח של ידע המעוצב ומופץ ברשתות החברתיות. 

 

לצורך כך חברנו ארגונים ומומחים מתחומים שונים כדי להציע תשתית לטיפוחה של אוריינות מדיה אזרחית. האתר שלפניכם הוא השלב הראשון בתשתית זו. בהמשך יתווספו לו חומרים ופעילויות נוספים במגוון נושאים, הצעות לפעילויות בחברה האזרחית ובקהילה ועדכון על אירועים שונים העוסקים בנושא ויכולים לעניין צוותים חינוכיים, הורים ופעילים חברתיים. 

אוריינות מדיה אזרחית: ידע, כלים ומיומנויות עבור אנשי ונשות חינוך במרחבים חינוכיים וחברתיים

המיזם הוא פרי עבודתם של

ד"ר תמי הופמן – עמיתת מחקר וראשת התוכנית למדיניות חינוך לדמוקרטיה; מכללת סמינר הקיבוצים

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר –  עמיתה בכירה וראשת התוכנית לדמוקרטיה בעידן המידע

ענבר מימר –  עוזרת מחקר בתוכנית למדיניות חינוך לדמוקרטיה

נועה ברק ושלר – מנהלת מערך התקשורת והשיווק

עידן רינג – סמנכ"ל קהילה וחברה

הדר להב  – מרכזת תחום אוריינות ומוגנות ברשת

ד"ר יונתן מנדלס – מנהל הידע, מו"פ קהילות מקצועיות לומדות

שאנה ברייזבלט - מנהלת יחידת פורומים וצוותי חשיבה

ד"ר אריאל פרידמן –  מנהלת יחידת כנסים, ימי עיון ופורומים

סיגל קרני – מחלקת השיווק

ליאור בר – מחלקת השיווק

ד”ר קרן קטקו איילי -  מומחית לפדגוגיה אקטיביסטית לקידום אזרחות פעילה.
מורה, מרצה, חוקרת ומפתחת תוכניות לימודים והשתלמויות.
מייסדת הבלוג “חיים משותפים” לקידום שוויון וסובלנות בחברה הישראלית.

ד"ר איבנה רטנר – מנהלת תחום דעת קולנוע ומדיה המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך, מכללת גורדון וראש פורום אוריינות מדיה במכון מופ"ת

כל הזכויות שמורות לשותפים

המיזם בסיוע קרן אדנאוור

אוריינות זו היא המיומנות והיכולת לצרוך, להעריך, לנתח, ליצור ולשתף מדיה באופן ביקורתי ובאופן המטפח מעורבות והשתתפות אזרחית בחברה דמוקרטית. המיומנות כרוכה בהבנת תפקידה של התקשורת בעיצוב דעת הקהל, זיהוי הטיה ומידע מוטעה, ושימוש בתקשורת כדי ליידע, לדון לבקר ולתמוך בנושאים בעלי חשיבות חברתית ואזרחית. העיסוק בהיבטים אלה לא פעם מתמקד סביב חדשות הכזב (פייק ניוז) והסכנות שהן מביאות עימן לחברה במיוחד ברגעי משבר. סכנות כמו התססה וזריעת פחד בקרב הציבור וליבוי סטריאוטיפים בין קבוצות בחברה. אלא שזיהוי ומאבק בפייק ניוז הוא רק אחת מן המטרות של אוריינות מדיה אזרחית כמיומנות יסוד לקידומה של כשירות אזרחית

במאה ה–21, בחברה דמוקרטית. מיומנויות אלו קשורות גם בחשיבה ביקורתית על המציאות שבה אנו חיים, היכרות עם האופן שבו העידן הנוכחי מעצב ומשפיע על דעות, ערכים ותפיסות עולם של יחידים וקבוצות, הצלבת מקורות ופענוח של מידע מסוגים שונים והבנה עמוקה יותר של האופן שבו אנו צורכים מידע ברשתות החברתיות ובערוצים אחרים דומיננטיים במאה ה–21. 

מהי אוריינות מדיה אזרחית?

bottom of page