פילוח מיומנויות
פילוח מיומנויות מסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030 (משרד החינוך), בהתאמה למיומנויות אוריינות מדיה אזרחית
-
איתור מידע, פרשנות והיסק ממקור בודד
-
איתור מידע, פרשנות והיסק ממקורות מרובים
-
הערכה
-
להבין ולבטא יחסים מופשטים וקשרים בין המוחשי למופשט
-
להעריך דיווחים במדיה על אודות נושאים הקשורים למדע ונסמכים על נתונים אמפיריים, לקבל החלטות מושכלות לגביהם ולהגיב באופן ביקורתי על מידע קיים וחסר
-
להעריך הסבר וטיעון מדעי ולזהות בו בעיות או כשלים
-
להכיר ולהעריך שיטות להבטחת מהימנות נתונים ואובייקטיביות של הסברים
-
להעריך ראיות ממקורות שונים
-
לזהות את ההשלכות האפשריות של ידע מדעי על סוגיות חברתיות סביבתיות ומוסריות
-
הגדרת תבחינים מתאימים ושימוש בהם כדי לבחון ולהעריך מהימנות, רלוונטיות ועדכניות מידע ומקורות מידע, להבחים בין אמונות דעות, עמדות ועובדות.
-
לזהות תעמולה, דמגוגיה ומניפולציה
-
לזהות את ההבדל בין נימוקים לטענה ולהעריך את הקשר ביניהם
-
לזהות הטיות וכשלים לוגיים בטיעון
-
לזהות ולנטרל הטיות שמקורן בשיקולים זרים ובדעות קדומות
-
לחשוב באופן עצמאי אל מול מקורות סמכות וקבוצת השווים
-
לתהות על מקורות ההצדקה ולשאול שאלות מערערות
-
להשהות שיפוט (להימנע מגיבוש עמדה) עד לבירור ההצדקות ועד למציאות נימוקים משכנעים
-
לשאול שאלות ולחקור כיוונים חדשים ולא צפויים
-
לחשוב מחוץ לתבניות קבועות
-
לבחון הסברים ותופעות ממגוון נקודות מבט
-
להשהות שיפוט כדי לאפשר זרימה חופשית של רעיונות
-
להתמצא במרחב המקוון ולהכיר את מאפייני המדיה הדיגיטלית
-
להעריך את האיכות והאמינות של מסרים באמצעי המדיה הדיגיטליים באמצעות זיהוי המאפיינים של המידע הנמסר
-
לבנות ולנהל זהות דיגיטלית בהקשרי למידה, עבודה ופנאי; להבין את הקשר בין הזהות הדיגיטלית לבין הזהות הממשית, ולגלות מודעות להשפעות על אופני ההתבטאות וההצגה העצמית במרחב הדיגיטלי להשלכותיהן
-
להתנהל ברשת באופן הגון ומכבד
-
לגלות אחריות אישית למניעת פגיעה באחרים
-
לגלות מודעות לסכנות ברשת ולשמור על כללי בטיחות
-
לגלות מודעות להשפעות ולהשלכות של עקבות דיגטיליים
-
להכיר כיצד מידע מאורגן במקורות שונים
-
להשוות בין סוגים של מקורות מידע
-
להעריך מידע באופן ביקורתי
-
להשתמש במידע באופן חוקי והוגן
-
להבין כיצד כישורים, נטיות ומאפיינים אישיים באים לידי ביטוי במצבי חיים שונים ובתחומים שונים, באילו סיטואציות הם עוזרים ובאילו הם פוגעים
-
להבין את ההשפעה של הסביבה על סוג הרגש, על עוצמתו ועל משכו
-
להכיר ביכולתיה של הפרט לנהל את חייבה ולהשפיע על עצמה ועל סביבתה (Agency)
-
לזהות ולהבין מסרים מרומזים, מילוליים ולא מילוליים
-
להבין את ההשפעה שיש לפעולות הפרט על אחרות ולהפך
-
לזהות נורמות חברתיות
-
להעריך פרספקטיבות והשקפות עולם מגוונות ולהכיר בתרומת הגיוון לפרט ולחברה
-
להכיר בהשפעתם של סטריאוטיפים ודעות קדומות על רגשות, על תפיסות ועל התנהגות
-
לדעת, להבין ולקבל דעות והסתייגויות
-
להקשיב לנהל שיח מכבד גם במצבי קונפליקט
-
להפגין אמפתיה
-
ליזום ליצור ולהשתתף במגוון אינטראקציות
-
לזהות ולהעריך השקפות עולם ומאפיינים תרבותיים של אנשים מרקעים שונים
-
לבקר סטריאוטיפים והכללות
-
להבין את הקשרים בין תהליכים מקומיים לעולמיים
-
להבין את יחסי הגומלין בין תהליכים ומהלכים חברתיים, סביבתיים וכלכליים לוקליים לבין אלו הגלובליים
-
לתקשר באופן חיובי ומכבד עם אנשים מתרבויות אחרות
-
לפתח מודעות לרב-לשוניות - להכיר שפות שונות ואת מאפינייהן הייחודים ולהביע סקרנות ונכונות ללמוד ולדבר בשפות הסביבה הקרובה ומחוצה לה.
-
לווסת רגשות באופן יעיל - היכולת לזהות רגשות ולהבין את השפעתם על הגוף, ועל החשיבה ועל הפעולה ולווסת אותם באופן יעיל בהתאם למצב.
-
לגבש דרכים להתמודדות עם משברים, למשל הפחתה של גורם הלחץ או פתרון הבעיה